a romanului amănuntelor imponderabile
Nu voi încerca să comentez aici, oricât de ispititor ar fi, niciuna dintre faţetele mai mult sau mai puţin cunoscute ale unui Rebreanu ascuns în “Sertarul” superbei ediţii a operei scriitorului alcătuită de Niculae Gheran, cel mai reputat rebreanolog pe care îl avem. În fond, ce mi-ar putea spune despre opera marelui scriitor faptul că în tinereţe îi scria fără să clipească lui Mihail Dragomirescu că s-a născut în Câmpulungul Bucovinei sau că n-are nicio legătură cu acel Oliver Rebran, ofiţer de honvezi în armata austro-ungară. Că îi plăcea taclaua de la Capşa şi se pasiona după romanele poliţiste este de mult ştiut. E drept că pudibonderia comunistă nu lăsase să transpire nici un cuvinţel despre simpatiile lui legionare şi nici despre închisoarea de câteva saptămâni pe care a făcut-o din cauza pasiunii falimentare pentru jocurile de noroc ! Să punem în legătură atât de omeneasca slăbiciune a directorului Teatrelor şi Instrucţiunii Publice pentru artiste şi admiratoare cu ştersăturile operate postum de familie în Jurnalul său intim? La ce ne-ar folosi? Dincolo de proba nobilului sentiment estetic care irigă în profunzime dragostea de viaţă a scriitorului, pe de o parte, şi schimbările de umoare ale apropiaţilor care-i secătuiau uneori tiranic energiile creatoare, operaţia n-ar explica, evident, nici antisemitismul şi, cu atât mai puţin legăturile, dacă nu mai mult, cu unii membri marcanţi ai francmasoneriei româneşti. Apreciind la adevărata ei valoare munca de restituire integrală a Operei scriitorului (23 de volume publicate!) intreprinsă de Nicolae Gheran, care la cei 81 de ani împliniţi recent ar merita la fel de bine omagiul nostru, voi recurge – paradoxal – la opera memorialistică a unui minor, l-am numit pe Camil Baltazar, pentru a fixa, en miette, pe cât va fi posibil, metoda conceperii şi realizării amplelor compoziţii rebreaniene.