De la Muzeul Guimet, unde mi-am petrecut toată dimineaţa, o iau către podul Alma cu gândul să traversez pe jos, pe malul stâng al Senei pentru a ajunge la Muzeul Orsay. Distanţa e mare, iar după chinuitorul pas de melc din muzeu care pune plumb în picioare, mersul pe jos e vital. În plus, îmi place să întârzii privind curgerea leneşă a valurilor plumburii ale fluviului şi să privesc malul drept al Senei.
De când cu moartea prinţesei Diana în tunelul de la Alma, locul a căpătat o tristă notorietate. Buchetele de flori de lângă monumentul de la capul podului, la zece ani de la dispariţia ei, vădesc faptul că amintirea tragediei persistă încă în sufletele multora, mai cu seamă a tinerilor. Într-un fel, actuala celebritate a podului Alma, a ajuns ă fie datorată tocmai dramei petrecute aici. Nici nu cred că, astăzi, la un veac şi jumătate scurs de la războiul Crimeii, mai ştie cineva faptul că numele podului este legat de cea mai mare victorie repurtată de armata franceză contra trupelor ruseşti, cea de la Alma. După cum mă îndoiesc şi de faptul că parizienii mai ştiu căror evenimente se datorează alte denumiri de străzi sau bulevarde precum Sebastopol (Sevastopol), care a însemnat a doua mare victorie a trupelor franceze în acelaşi război.
De fapt, la Paris, poţi învăţa câte ceva despre vechea istorie a Franţei şi capitalei sale doar urmărind numele străzilor, străduţelor, pieţelor ori fundăturilor, şi despre cea modernă urmărind cu atenţie numele marilor străzi şi bulevarde. Secţiunile Micii Centuri a Parisului poartă numele celor mai destoinici generali francezi care s-au evidenţiat în ultimele două sute de ani: Soult, Davou, Berthier, Ney, Lannes, Suchet, La Fayette, Lefebvre, Mortier, amiralul de Bruix, Massena, Kellerman etc. La fel, străzile şi bulevardele amintesc de strălucitele victorii militare repurtate de trupele franceze: de cele ale lui Napoleon la Rivoli, Austerlitz ori Friedland; de cele conduse de ducele de Angouleme în Spania, la Trocadero; de cele din timpul războiului Crimeii, de la Sevastopol şi Alma şi încă de multe altele.
Note şi contranote pariziene