Ochiul îndrăgostit al pictorului Marin Predescu
Vede lumea dinlăuntrul ei pulsatil, aspru, de o frumuseţe invazivă, căreia greu îi poţi ţine piept. Atât de mare este presiunea, atât de activă şi de sclipitoare elocinţa. Marin Predescu a ales să trăiască însă de mult în spiritul acesta, încă de la absolvirea, în 1955, a Institutului de Arte Plastice Nicolae Grigorescu din Bucureşti. Rigorile picturii monumentale, în care s-a specializat în timpul facultăţii, i-au slujit la disciplinarea microuniversurilor etalate de-a lungul expoziţiilor, în muzee şi instituţii din ţară şi din străinătate.
Marin Predescu a debutat în activitatea expoziţională în anul 1954, din 1955 este membru al Uniunii Artiştilor Plastici din România, pentru ca, în 1960, să devină şef de lucrări în învăţământul artistic superior, până la pensionare. Remarcat pe filiera picturilor murale de mari dimensiuni, în tehnicile seco şi mozaic, prin ilustraţiile-foileton în ziare, grafica publicitară şi arta sa decorativă, Marin Predescu îşi concentrează însă febra creatoare asupra picturii de şevalet, cu deosebire aici asupra peisajului.
Argeşean de la Recea, Marin Predescu se multiplică în legendele şesului pe care îl iubeşte din copilărie şi căruia îi închină ode şi epopei de culoare, de perspectivă, de nebuloase căi şi etape de transcendere a corporalităţii lui. Marin Predescu se desfăşoară, aproape cu aceeaşi tandreţe, şi pe portativul exuberant al peisajului castilian. Pământul şi aerul Spaniei răscolesc în el furtuni de lumină, roşul, galbenul, verdele spălându-şi faţa, ca să atenueze senzaţia de orbitor, în griuri şi în fugare, imperfecte sugestii de albastru, de violet sau de roz.
Expoziţia de suflet – aşa a calificat-o – vernisată la sfârşit de mai, la Muzeul Judeţean Argeş, în prezenţa unui public distins şi eterogen şi a prietenilor săi – foşti studenţi, acum artişti importanţi, membri în filiala de la Piteşti a Uniunii Artiştilor Plastici din România – reflectă pe de-a-ntregul spiritualitatea elaborată a pictorului. Peisajul, portretul, metafizica vizuală provocatoare, dublate de motivaţii estetice subtile, stârnesc interesul şi se sedimentează la nivelul privirii profunde. De reţinut şi faptul că pictorul Marin Predescu este autorul şi coordonatorul proiectului, realizat împreună cu alţi patru artişti piteşteni şi materializat în mozaicul de teracotă glazurată care, din 1978, îi ţintuieşte, masiv şi înalt, pe locuitorii cartierului Găvana.